×

Kwasy omega

Kwasy omega3

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 naturalnie występują w rybach, owocach morza, olejach roślinnych, orzechach włoskich oraz zielonych warzywach liściastych. Do grupy kwasów omega 3 należy wiele związków chemicznych, z których najważniejsze to: ALA – kwas-alfa linolenowy, odpowiada za utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Dzięki swojemu działaniu ogranicza odkładanie się płytki miażdżycowej chroniąc układ naczyniowy. EPA – kwas eikozapentaenowy, wspiera prawidłową pracę serca. DHA – kwas dokozaheksaenowy, podobnie jak w przypadku EPA swoim działaniem wspiera pracę serca. Jak wyżej wspomniano kwasy omega 3 muszą być dostarczane do organizmu z zewnątrz.

W diecie przeciętnego Polaka jest ich zazwyczaj zbyt mało, dlatego ważna staje się ich suplementacja. W sprzedaży dostępne są kwasy omega 3 w różnych postaciach. Można nabyć suplementy, w których są one głównym składnikiem. Są także preparaty łączące kwasy omega z witaminami oraz mikroelementami.

Kwasy omega6

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega 6 to kolejna grupa związków organicznych należących do NNKT. Kwasy omega 6 nie są produkowane w ludzkim organizmie, a co za tym idzie muszą być dostarczane z zewnątrz. Do grupy tych kwasów należą między innymi: kwas linolowy, ⁠ kwas arachidonowy, kwas gamma-linolenowy. Kwasy omega 6 występują głównie w olejach roślinnych. Można je znaleźć w często używanych w polskiej kuchni olejach rzepakowym i słonecznikowym. Występują również w oleju sezamowym, kokosowym, oleju z pestek winogron oraz oliwie z oliwek. Można go znaleźć także w orzechach ziemnych, awokado, pestkach słonecznika i dyni. Zbilansowana dieta Polaka dość często zawiera odpowiednią ilość kwasów omega 6.

Kwasy omega 6 wpływają na rozwój mózgu płodów i niemowląt, mają wpływ na krzepnięcie krwi oraz działanie mięśni gładkich. Kwasy te wspierają również leczenie cukrzycy oraz pozytywnie wpływają na pracę serca. Warto jednak pamiętać o negatywnych skutkach przyjmowania omega 6, ponieważ mają działanie prozapalne. Prowadzone są badania mające na celu potwierdzenie ich wpływu na zapadalność na choroby przewlekłe. Kwasy omega 6 są niezbędne dla działania ludzkiego organizmu i mają pozytywny wpływ na zdrowie, jeśli występują w odpowiedniej ilości oraz proporcji do kwasów omega 3. Zbyt duże ilości tych kwasów mogą szkodzić o czym warto pamiętać. W przypadku mało urozmaiconej diety warto zastanowić się nad przyjmowaniem kwasów omega 6 w postaci suplementów.

Kwasy omega9

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega 9 to jedyne kwasy z grupy omega, które mogą być syntetyzowane w ludzkim organizmie. Warunkiem ich powstawania jest dostarczanie odpowiedniej ilości kwasów omega 3 i 6. Jednak większość kwasów omega 9 pochodzi z naszej diety. Kwasy te występują powszechnie i w dużych ilościach w olejach roślinnych, zwłaszcza oleju rzepakowym, a także w orzechach włoskich, makadamia, awokado, migdałach czy ziarnach słonecznika. Kwasy omega 9 mają wiele prozdrowotnych właściwości. Najczęściej zwraca się uwagę na ich pozytywny wpływ na stan serca. Odpowiednia ich ilość w diecie zmniejsza ryzyko chorób serca oraz powstanie stanów zapalnych. Badania wykazały również, że kwasy omega 9 pozytywnie wpływają na regulację poziomu cukru we krwi. Kwasy te pomagają także w pozbyciu się tkanki tłuszczowej występującej w okolicy brzucha. Przyjmowanie kwasów omega 9 w odpowiedniej ilości zmniejsza także ryzyko wystąpienia nowotworu trzustki oraz udarów. Możliwość produkcji kwasów omega 9 w organizmie oraz duże ilości w produktach często spożywanych sprawia, że ich suplementacja konieczna jest tylko w wyjątkowych wypadkach.  

Kontakt

Jeśli masz pytania napisz lub zadzwoń!

Nasi eksperci są do Twojej dyspozycji od poniedziałku do piątku od 10:00 do 18:00

Zapisz się na newsletter i odbierz rabat 10 zł